Bounce rate v Google Analytics | Marketingový blog | Tomáš Deák

Bounce rate v Google Analytics

Často sa stretávam so zlou alebo nie úplne správnou interpretáciou metriky Bounce rate (miera okamžitých odchodov) v Google Analytics, a preto som sa rozhodol, že sa posnažím túto metriku vysvetliť, čo najkomplexnejšie bez toho, aby som zašiel do príliš technickej stránky problematiky.

 

Prístupy (ang. Hits)

Aby sme dokázali pochopiť, ako funguje meranie metriky bounce rate musíme si najprv vysvetliť, čo sú prístupy v Google Analytics.

Do každej interakcie na webe sa zabalia dáta a odosielajú do Google Analytics ako prístup. Ak si napríklad zobrazíte webstránku a page view kód sa načíta. Do Google Analytics sa odošle page tracking hit. Ak na stránke vytvoríte objednávku. Do Google Analytics sa odošle ecommerce tracking hit.

Prístupy sú kategorizované do dvoch skupín ako non-interaction hits a interaction hits.

Niektoré prístupy sú predvolene kategorizované ako interaction hit. Napríklad samotný page view.

 

Definícia bounce rate

Počet relácií, ktoré odosielajú len jeden jediný prístup vydelený počtom všetkých relácií.

Tento jediný prístup je najčastejšie základný prvý page view.

Toto však nie je až tak jednoduché 🙂. Totiž do tohto výpočtu sa počítajú len prístupy, ktoré sú kategorizované ako interaction hit. Za predpokladu, že je prístup kategorizovaný, ako non-interaction hit tak vo výpočte bounce rate nemá žiadnu rolu.

 

Čo prezentuje bounce rate v praxi?

Hocičo 😀. Vzhľadom k tomu, že na každej podstránke môžu byť napríklad eventy, ktoré odosielajú rôzne intraction hits.

Pre reálny príklad:

Otázka:
Ak príde používateľ na produktovú stránku a vloží produkt do košíka a následne z webu odíde? Počíta sa to do bounce rate alebo nie?

Odpoveď:
Možno áno. Možno nie 😀 Záleží to čisto na tom či je event na pridanie do košíka nastavený, aby odosielal interaction hit alebo nie. Ak je nastavený, aby odosielal interaction hit tak sa do bounce rate nezapočíta. Zas ak je event nastavený, ako non-interaction hit tak sa do bounce rate započíta.

 

Má zmysel riešiť bounce rate?

Ak neviete, ktoré hity sa na webe (dokonca na úrovni podstránok) odosielajú ako interaction a non-interaction tak vo väčšine prípadov nie. V tom prípade totiž na každej podstránke môže bounce rate znamenať niečo iné.

 

Kedy má zmysel riešiť bounce rate?

Ak máte prehľad, na ktorých podstránkach sa aké interaction hits odosielajú.

Ak predpokladáte, že sa na všetkých podstránkach rovnakého typu (napríklad Product page) odosielajú rovnaké intraction hits (V tomto prípade môžete medzi sebou podstránky porovnávať a hľadať nejaké anomálie v bounce rate).

 

Časté chyby, s ktorými som sa stretával.

1.
Event na Product view sa odosiela ako interaction hit. Pri produktových kampaniach ako (Google Shopping, Dynamický remarketing…) to vytvára ten problém, že ak človek príde na web odošle sa najprv interaction hit page view a následne sa spustí event Product view, ktorý tiež odošle interaction event hit.  Takže sa v podstate hneď pri návšteve spustia 2 interaction hits a v tomto prípade je návšteva automaticky non-bounce.

2.
Eventy sú nezmyselne nastavené, aby odosielali interaction hits. Napríklad sa často stretávam s tým, že event na 1-3 sekundový timer odosiela interaction hit. V tomto prípade sa po prvom interaction hit (page view) o pár sekúnd spustí další intraction hit (event s timerom). Toto vám na webe spôsobí, že máte krásny bounce rate pod 1 %, avšak tento údaj je vám absolútne na nič. (teda, ukazuje vám to koľko ľudí odišlo v prvých sekundách :D)

3.
Duplicitne nahraný analytics kód. Toto je asi najčastejšia chyba. Ak máte nahraný 2 analytics kódy s rôznym ID (pretože z nejakého dôvodu meriate dáta vo dvoch Analytics properties) tak v tom prípade žiaden problém nevzniká. Problém vzniká, keď máte na webe 2x analytics kód, ktorý meria dáta v rovnakom properties (má rovnaké ID). Totiž pri návšteve sa odošle interaction hit (page view) a kedže je kód nahraný duplicitne tak sa odošle ešte raz interaction hit (page view). Takto sa vám hneď pri načítaní kódu odošlú 2 interaction hits, a kedže bounce rate je relácia, ktorá odoslala len jeden interaction hit, tak v tomto prípade je to automaticky non-bounce návšteva. Toto sa najčastejšie stáva, keď je Analytics kód nahraný priamo v zdrojovom kóde webu a následne sa nastaví aj v Google Tag Manager-i.

 

Na záver info, ktoré vám možno zmení život.

Ak nastavujete eventy cez Google Tag Manager. Je tam možnosť, ktorú 80 % ľudí vyberá podľa pocitu, pretože netuší, na čo to je (z časti sa ani nečudujem v slovenčine je to preložené naozaj divne).👍 🇸🇰

Tak práve tu sa nastavuje či eventu bude odosielať interaction hit, alebo non-intraction hit.

Mimochodom, je to definované opačne a v slovenčine je to dosť mätúce. (V angličtine je tam text “Non-Interaction hit” čo je výrazne ľahšie pochopiteľné ako “Prístup k udalostiam bez interakcie). 👍🇸🇰

Takže:
Pravda znamená, že to bude odosielať non-interaction hit.
Nepravda znamená, že to bude odosielať interaction hit.

 

Mimochodom, na rovnakom princípe funguje aj metrika “Priemerné trvanie relácie”.

0 Shares