ppc audit

PPC Audity? Majú vôbec zmysel?

Za tie roky som sa veľmi často stretával s tým, že každý nadáva na audity a zároveň audity fičia vo veľkom.

Tak sú tie audity naozaj zlé?
Ako by každý z marketingu povedal “záleží”. 😀

Skúsim v tomto článku vysvetliť moje doterajšie poznatky o auditoch.

 

Platené vs. neplatené audity

Platené audity:

Výhody:
  • Audit je objektívnejší
  • Audit je detailnejší
  • Pravdepodobne dostanete aj konkrétne riešenia s predikciou, že, čo vám prinesú a nielen zoznam problémov
Nevýhody:
  • Musíte za to platiť  😀
  • Je možné, že vo výsledku nič revolučné nedostanete, pretože to robíte dobre 
  • Môžu mať rovnaký problém so subjektivitou ako neplatené audity a ešte za túto subjektivitu zaplatíte

 

Neplatené audity:

Výhody:
  • Je zadarmo 😀
  • Môžete dostať nejaké hodnotné informácie, ale toto platí väčšinou v prípade, že máte účet v naozaj zlom stave
Nevýhody:
  • Audit je subjektívnejší (musíte počítať s tým, že cieľom auditu je, čo najviac očierniť aktuálneho správcu, že prečo to tak je vysvetlím v článku nižšie)
  • Audit je často veľmi povrchný. Osoba má veľmi limitovaný čas na vypracovanie.
  • Audit je často plný chýb a nezmyslov. Osoba za ten limitovaný čas nedokázala pochopiť fungovanie kampani a keďže často tu neprebieha žiaden rozhovor s aktuálnym správcom tak tá osoba ani veľmi nemá šancu pochopiť aktuálne nastavenie kampaní.
  • Zneistí vás spolupráca s aktuálnym správcom kampaní i za predpokladu, že svoju prácu robí dobre, čo môže narušiť Váš doterajší dobrý vzťah.

 

Detailnejší popis problému s platenými auditmi

Platené audity

Za svoj život som robil zopár platených auditov. Bohužiaľ, zakaždým som sa dostal k tomu, že buď sa to neoplatí mne, alebo klientovi.

Často sa stávalo, že som spájal dokopy čísla 2-3 hodiny, aby som nakoniec zistil, že som nezistil nič 🎉 (Moja hypotéza na základe dát nebola potvrdená, príliš málo dát, príliš veľké zmeny v dátach počas krátkeho obdobia,).

Reálne som sa dostával k tomu, že, kým som spracoval všetky dáta, na základe dát vypracoval nejaké návrhy na vylepšenia a tie dáta dal nejako do prezentovateľnej formy tak to trvalo aj 20-30 hodín. 

Taktiež ja svoje návrhy na vylepšenia snažím ukázať na konkrétnych číslach, že čo, by to cca prinieslo navyše. Niekedy som sa dostal k tomu, že vo výsledku by to neprinieslo až tak veľa navyše.

Som si vravel, že super. Trávim na tom kopu času a vo výsledku nemám nič revolučné, čo by malo podľa mňa nejakú výraznú hodnotu.


Neplatené audity

Musíte počítať s tým, že tá osoba, ktorá Vám vypracuje audit Vám to veľmi pravdepodobne nerobí, preto, že Vás má rád. Tá osoba to na 99 % robí, preto, lebo chce prebrať účet od aktuálneho správcu. Tu musíte brať do úvahy, že osoba, ktorá robí audit sa bude veľmi pravdepodobne snažiť, čo najviac očierniť aktuálneho správcu, a to i za predpokladu, že na to veľmi dôvody nie sú.

Ono naozaj nie je ťažké vypísať z účtu desiatky “chýb”, aby to vyzeralo tak, že je to komplet zle. Tieto chyby často nie sú chyby, ale len iný pohľad osoby, ktorá ten audit robí.

Biznis model neplatených auditov je totiž založená na tom, že oni Vám to spravia zadarmo, ale s tým účelom, že Vy im potom ten účet dáte na starosť a za toto im už platiť budete. Takže ten, kto takýto audit robí je veľmi motivovaný k tomu, aby očierňoval Vášho aktuálneho správcu kampaní a často bezdôvodne.

Áno môže stať, že i pri platenom audite bude zámerom prebrať účet, ale s týmto som sa stretol menej často, ako pri neplatených auditoch. Tu je dobré hneď na začiatku osobe oznámiť, že chcete len audit a on ten účet spravovať určite nebude, lebo ako sa vraví “príležitosť robí zlodeja” 😀

Ja osobne nenávidím robiť audity. Neplatené už dávno nerobím. Ten biznis model, a to všetko okolo toho mi príde veľmi trápny 😂. Platené robím len vo výnimočných prípadoch, pretože, bohužiaľ, nemám z toho pocit, že by to malo hodnotu zodpovedajúcej časovej náročnosti a nechcem robiť veci, ktoré sa často nevyplatia ani jednej strane.

Audity robím čisto pre seba pri začatí spolupráce za predpokladu, že tam už historicky nejaké kampane bežali, aby som vedel, čo doteraz fungovalo a čo nie a mal nejaký prehľad akou cestou na to ísť.

 

Ako postupovať za predpokladu, že Vám niekto vypracuje audit zadarmo? 

1. Nepanikáriť a nevypisovať výhražné správy aktuálnemu správcovi. Ako prvé musíte počítať s tým, že Vaše obavy sú neopodstatnené a audit bol zámerne vypracovaný tak, aby čo najviac poukazoval na nedostatky, ktoré možno nedostatkami ani nie sú alebo sú bezvýznamné.

2. Dohodnite sa s aktuálnym správcom, že si preberiete body, ktoré sú v audite. Ako som už vyššie spomínal často sú tie chyby nie chybami, ale len iným pohľadom. Možno na to Váš aktuálny správca kampaní má racionálne dôvody, prečo to tak je, ako to je.

3. Chyby tam naozaj môžu byť. Mne osobne sa tiež stáva, že po čase si všimnem, že veci som spravil tak, ako som ich spraviť zrovna nechcel. Tu je podľa mňa veľmi dôležité identifikovať z akého dôvodu tie chyby nastali.

Najčastejšie sú to tieto prípady: nepozornosť, nevedomosť, nemal som iné možnosti a mal som v piči.

Nepozornosť – Tu je dosť podstatné podľa mňa, že, ako často sa tieto chyby dejú. Ale vo výsledku sa toto stáva každému. Ak sa to nedeje často. Nepovažoval by som to za až tak veľký problém. Skôr by som sa tu snažil zaviesť procesy, aby sme tento problém, čo najviac eliminovali (úplne sa to eliminovať aj tak nedá).

Nevedomosť – Osoba mohla tie chyby spraviť z dôvodu, že ešte nemá také skúsenosti. Tu je veľmi podstatné brať na ohľad koľko tej osobe platíte a čo vám za tú cenu prináša. Ak niekomu s pár mesačnými skúsenosťami platíte 5€/h a čakáte, že to bude robiť na veľmi vysokej úrovni tak pravdepodobne nie. Ale treba sa pozrieť na to, že či robí svoju prácu na vysokej úrovni vzhľadom k jeho skúsenostiam a odmene, pretože táto osoba môžu robiť svoju práce pomerne dobre vzhľadom k tomu, že koľko mu platíte.

Tiež je tu faktor, že nikto z nás nevie všetko a dokonale. Mne osobne je trápne, keď si spomeniem na to, ako som riešil veci 3 roky dozadu, pretože teraz by som to už vedel riešiť oveľa lepšie. A o 3 roky mi pravdepodobne bude trápne, že, ako riešim veci teraz. Takže, ak sa stane, že bolo vytknuté aktuálnemu správcovi, že niečo neriešil najlepšie tak môže sa to stať, ale možno ďalších 100 vecí riešil dokonale. 

Nemal som iné možnosti – Môže sa stať, že správca kampani veci neriešil dobre z dôvodov, na ktoré nemal vplyv. Napríklad nevhodná landing, pretože lepšiu na stránke nemáte alebo blbé bannery, pretože grafik mu nevedel dodať lepšie.

Tu je podľa mňa veľmi podstatné či správca kampaní na tieto problémy poukázal. 

Ak máte nevhodnú landing page a správca kampaní na to neupozornil je to jeho chyba.
Ak na to upozorňuje každý mesiac a náprava nie je v jeho možnostiach a nič sa s tým nespravilo tak to nie je jeho chyba. 

Mal som v piči – Toto je zo všetkých kategórii podľa mňa najzávažnejší problém. Správca kampaní vie o probléme, ale je mu to jedno, pretože eliminovanie problému znamená, že by musel robiť niečo naviac a na čo, keď bude platený aj keď problém neodstráni.
Správca tu často neprichádza sám s nejakými riešenia, pretože to by bola tiež práca navyše.

Tu si ešte treba dávať pozor na to, že ak Vám správca nezvykne pripomienkovať vaše nápady. Tak toto je tiež podobný problém. Vaše nápady často nie sú úžasné a dajú sa spraviť aj lepšie, ale osoba Vám to nepovie, pretože nechce medzi Vami vytvoriť konflikt z dôvodu, že nechce, aby ste mali zlé vzťahy alebo z dôvodu, že vymyslieť to lepšie je zasa práca navyše a je pre neho výhodnejšie Vám potvrdiť, že Vy ste to vymysleli úžasné.

Taktiež toto môže byť aj náznak alibizmu. Ak ten nápad nevýjde, tak vymysleli ste to Vy a nie on. 

Tu potom často nastáva problém, že na vaše vzťahy to má síce pozitívny dopad, ale na Vaše podnikanie už nie. Čo vo výsledku neskôr ani na tie vzťahy. 

Avšak, keď Vám kedysi osoba pripomienkovala veci, ale prestala. Možno za to môžete aj Vy. On veci pripomienkoval. Nikdy sa na tom nič z Vašej strany nezlepšilo. Tak uznal, že nemá zmysel pripomienkovať aj tak sa nič nezmení. Takže, ak nedostávate pripomienky treba sa najprv zamyslieť nad týmto a či chyba nie je na Vašej strane. 

Ja by som sa snažil zistiť, vďaka ktorému z týchto dôvodov sa stali chyby. Prvé 3 sú podľa mňa kategórie, ktoré často nie sú až tak závažné a sú za nimi nejaké opodstatnené a pochopiteľné dôvody a neuvažoval by som nad výmenou správcu. Ten 4. je už také, že naozaj je to podľa mňa z veľkej časti problém správcu kampaní. 

 

Ako by sa podľa mňa mal správne prebiehať audit? 

  1. Auditor by si mal dať úvodný rozhovor s osobou, ktorá doteraz spravovala kampane. Ono dosť ťažko sa robí audit na kampane, keď nevie aký bol ich zámer a aké zmýšľanie je za nimi. Taktiež pri úvodnom rozhovore zistí nejaký základný prehľad, čo sa tam robilo a prečo to je tak, ako je. Čo mu pri audite ušetrí kopu času, pretože v menšej miere bude hľadať dôvody nad vecami, ktoré sa mu nezdajú. 

  2. Mal by robiť audit na základe dát. Ak navrhne nejaké vylepšenia mal by to podložiť dátami. Avšak, nie všetko sa dá podložiť dátami a dáta sú niekedy skreslené. Ale tvrdiť napríklad, že rozšírenia o popisy sú zlé, pretože on si to myslí a pritom Vy ich tam máte na základe testov je celkom neprofesionálne a veľmi často som sa s podobným prípadom stretol. Ak už niečo takéto tvrdí mal by sa to nejako odôvodniť a prípadne navrhnúť A/B testovanie.

    Tu som sa naozaj často stretol v živote, že osoba napíše do auditu, že je to zlé. Hotovo.  To, že prečo si to myslí už akosi vynecháva. 😂 Zrejme, preto, že sám nevie.
     
  3. Mal by si dať ďalší rozhovor s osobou, ktorá doteraz spravovala kampane, kde už sa rieši konkrétny audit s konkrétnymi poznatkami a s návrhmi na zlepšenie. Na tomto rozhovore si zreviduje svoje poznatky. Je to hlavne z toho dôvodu, že pri úvodnom rozhovore sa na veľa vecí zabudne a ešte nevie pri úvodnom rozhovore, úplne konkrétne veci riešiť. Tu už rieši konkrétne veci či existuje nejaký dôvod prečo sú veci tak, ako podľa neho by nemali byť. Prípadne, prečo nie sú tak, ako by podľa neho mali byť. Samozrejme, auditor by svoje tvrdenia mal podložiť číslami alebo racionálnymi argumentmi.

  4. Po tomto rozhovore prispôsobí audit na základe informácii, ktoré zistil pri predošlom rozhovore a vypracujete nejaký finálny audit, pretože zvyčajne až v kroku č.3 sa k nemu dostanú ďalšie  detailné informácie ku kampaniam a často zistí, že audit, ktorý vypracoval už nie je na 100 % korektný, keďže pri predchádzajúcom rozhovore si vyjasnili nejaké ďalšie informácie s aktuálnym správcom kampaní. 

  5. Mali by ste si dať finálny rozhovor s tým, že už má všetky potrebné informácie na základe, ktorých pripraví aj návrhy na zlepšenie.

 

Kroky 3. a 4. sa dá niekedy spojiť a 5. vynechať. Podľa mňa veľmi záleží koľko ďalších informácii získa v kroku č 3. a ako veľmi tieto informácie menia fakty v audite. 

Podľa mňa osoba, ktorá robí audit nedokáže spraviť objektívny audit bez týchto krokov (to ten reklamný účet by musel byť jednoznačne v katastrofálnom stave).

 

Kedy audity majú podľa mňa zmysel


Neplatené:

  1. Keď máte nejaké pochybnosti o schopnostiach Vášho aktuálneho správcu kampaní. Tu by som sa ani nepozeral na to aké chyby sa v audite nájdu, ale, ako si dokáže tie chyby aktuálny správca kampaní odôvodniť. Ak ich dokáže tak je to indikátor, že má znalosti a tie chyby nemusia byť chyby, ale má len iný pohľad. Ak ich obhájiť nedokáže je to indikátor, že sú tam nejaké problémy. 

  2. Keď sa chcete s aktuálnym správcom kampaní bezdôvodne pohádať

Platené:

  1. Keď máte nejaké pochybnosti o schopnostiach Vášho aktuálneho správcu kampaní. Tu Vám môže výrazne pomôcť so zhodnotením aktuálneho správcu kampaní aj osoba, ktorá Vám audit robila, keďže sa dá považovať za objektívnejšieho a dokáže znalosti aktuálneho správcu kampaní pravdepodobne lepšie zhodnotiť, ako Vy.
  2. Keď s aktuálnym správcom uznáte, že stagnujete a neviete ako ďalej.

Áno môže sa v pohode stať, že ten správca kampaní už za ten čas má kampane tak vyoptimalizované, že je problém rásť, pretože neskúša nové veci, ale radšej sa fokusuje na staré funkčné veci, čo je síce logické, ale na druhej strane väčšinou funkčné veci majú svoje limity. Toto ani nie je chyba správcu kampaní je to psychologický faktor človeka. Tu môže byť výhodné si spraviť platený audit, kde sa na to pozrie menej zainteresovaná osoba, ktorá môže prísť s nejakými novými nápadmi. 

Ak ste s výsledkami spokojný a nevyznáte sa veľmi do fungovania kampaní radšej neberte na ohľad neplatené audity len Vás to zneistí. Každá výmena PPC Špecialistu je vo výsledku problém, pretože ten nový začína takmer odznova. Ten starý už môže mať navnímané, ako funguje biznis. Tomu novému to bude zasa trvať. Avšak, áno po čase ten nový môže byť lepší ako ten pôvodný, ale nemusí. Treba brať na ohľad či sa toto riziko vyplatí. 

 

Takže vo výsledku sú tie audity podľa mňa dobré? 

Záleží 😀

Zhrnul by som to asi takto.

 

Ak sa do kampaní nevyznáte:

Neplatené audity – môžu Vám pomôcť. Avšak veľmi by som dával ohľad tomu, že aký je tam zámer tej osoby, ktorá audit robím.

Platené audity – Môže Vám to pomôcť. Avšak ak je správca kampaní dobrý. Tak pravdepodobne Vám to veľmi nepomôže. Môže nastať situácia, že zámerom osoby, ktorá ten audit robí je tiež len získať účet a potom dostanete subjektívny audit a navyše si za ten audit ešte aj zaplatíte. 

 

Ak sa do kampaní vyznáte a podieľate sa na správe kampaní:

Neplatené audity – sú super na pobavenie. 😂 Inú hodnotu väčšinou nemajú.

Platené audity – Môže Vám to pomôcť. Avšak, čím sa do toho lepšie vyznáte o to menej cenných rád pravdepodobne dostanete, čo môže znamenať vo výsledku sklamanie. 

0 Shares